Een plekje op het terras: dat was vorige week even zoeken. De lentezon scheen volop en het leek alsof iedereen daar buiten de deur met een drankje van wilde genieten. Of was het zo druk omdat de economie aantrekt en mensen makkelijker geld uitgeven?
Een lekkere korting
“Iedereen is vrolijk en de fooi was nog nooit zo hoog”, zei de serveerster toen ik met haar aan de praat raakte. “Sommige mensen geven wel 20 of 30 procent!”, lachte ze. En ik lachte met haar mee, omdat ik bedacht dat het bij SMAAK precies andersom werkt: wij besparen onze klanten ongeveer zoveel op hun cateringrekening. Een omgekeerde fooi dus. Of eigenlijk gewoon een lekkere korting, die ook welkom is als de economie aantrekt.
Doorberekenen zonder marge
Zo besparen we bijvoorbeeld sinds kort onze nieuwe klant Protestantse Kerk Nederland elke maand zo’n 20 procent op de cateringkosten. Dat kunnen we, omdat we onze kosten simpelweg zonder marge doorberekenen. Die korting gaat dus niet ten koste van het aanbod, de kwaliteit of de service. Ook SynCo, een toonaangevende biofarmaceut, koos voor ons nadat we het kostenmodel presenteerden. Eigenlijk merken we het bij al onze klanten: ze geloven bijna niet dat sterke cateringconcepten zo kostenefficiënt kunnen zijn.
Bespaarcalculator
Om die reden staat op onze website een bespaarcalculator. Kan iedereen onder de streep zien wat er over kan blijven of anders te besteden is. En dat is altijd goed nieuws: economische wind mee of tegen. Toch gaat het nooit om geld alleen. Opdrachtgevers besparen naast kosten ook graag tijd. En dat doen we natuurlijk ook voor ze door zorgen uit handen te nemen en een strakke organisatie neer te zetten met bijvoorbeeld een slimme menucyclus en goed getraind personeel. Als je dan bedenkt dat tijd vaak geld is, kunnen klanten dus dubbel besparen. Dat geldt ook voor u!
Geen munten en briefgeld
“Jammer, wij krijgen nooit fooi”, grapte ik tegen de serveerster. Maar ik dacht er direct bij dat dat niet waar is. SMAAK krijgt geen fooi in munten en briefgeld, maar in de vorm van complimenten van klanten en nieuwe aanvragen. En die fooi nemen we dankbaar aan!
Jan van der Meij